Laatste dag Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Laatste dag Brainshare - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Laatste dag Brainshare

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

26 Maart 2005 | Verenigde Staten, Salt Lake City

Dag 8 (25 maart 2005)

Oeff… Het is alweer de laatste dag Brainshare. Ik krijg nu al bijna heimwee naar de eieren met spek. Maar gelukkig, ik kan vandaag nog één keer flink opscheppen. Hè lekker, ik zit er stevig bij met de pasen ;)

De Keynote van vanmorgen was geweldig. De presentaties volgden elkaar snel op met nieuwe producten. Wat te denken van XEN. Nee, dit is niet een nieuw product hoe je al mediterend kan kijken hoe je jing&jang er bij staat.
Nee, dit is een product waar VMware en Virtual Server van Microsoft hun marketing op moeten gaan aanpassen. Dit product is open-source en nu nog beta, maar gaat zeker de aanval openen op de bestaande producten. Het is verbluffend om te zien hoe snel de open-source community in staat is om (nieuwe) producten te ontwikkelen. Live-on-stage, werd de ene na de andere Virtual Machine (VM) gemaakt en opgestart en tijdens het bekijken van een video op de ene server werd deze overgezet naar de andere server. Voor de kenners onder ons: VMotion van VMware doet met VMware ESX net zoiets. Alleen ligt de prijs van dat product een factor of 1000 hoger.

Vervolgens werd er het één en ander getoond t.a.v. High Performance Computing (HPC). Met een eenvoudige druk op de knop zorg je dat de zwaar belaste servers extra ondersteuning krijgen van andere systemen, zodat de load weer netjes wordt verdeeltden de servers weer wat ruimte hebben om hun processen weer netjes af te handelen.

Ook werd er getoond hoe simpel het eigenlijk is om met behulp van Mono applicaties cross-platform aan te bieden. Er werd live even een applicatie in elkaar geknutseld in .Net. Die werd vervolgens gestart op natuurlijk Windows, Mac OS en Linux. Hiermee werd maar even snel duidelijk gemaakt dat applicaties gemaakt in .Net met Mono prima op andere platformen zijn te gebruiken.

We zijn inmiddels halverwege de Keynote en hebben ons nog niet echt verveeld. Maar als klap op de vuurpijl werd Nat Friedman nog effe op het podium losgelaten! Nou, voor de mensen die niet weten wie Nat Friedman is. Zie het fotootje onderaan. Deze twintiger heeft het aardig geschoten. Hij is mede-oprichter van Ximian. De producten van Ximian (o.a. Mono, Evolution en Red Carpet) heeft Novell zo’n twee jaar geleden aan hun inventaris toegevoegd, waarbij ze deze inmiddels zeer bekende spreker cadeau kreeg. Ik zeg… strik omheen doen en laat uhm niet weglopen naar de concurrent. Deze kerel typt net zo snel als dat hij praat en geeft ons met de snelheid van het licht een presentatie waar je krom van het lachen en met volle aandacht rijkelijk een half uur lang wordt geamuseerd. Al zouden ze er geld voor vragen om hem bezig te zien dan kocht je zonder er bij na te denken zo een theaterkaartje :).

Het valt zelfs niet mee om in mijn geheugen terug te vinden wat hij allemaal heeft laten zien. Want het geheugen zit na zo’n week al aardig vol. Je krijgt tijdens zo’n Brainshare event ook zoveel informatie, dat je zowat geen tijd hebt om ook maar iets terug te geven. Misschien is de kreet BrainDump hier beter op zijn plaats!
Voorwat betreft BrainShare is deze WebSite misschien meer van toepassing.

Maar goed ik zal een poging wagen. De stelling die vooraf ging aan de eerste demo van Nat Friedman was;

“Is het niet zo dat wij verzuipen in de enorme hoeveelheid data die we hebben en ook nog zelf weten te produceren?” gevolgd door; “Is het dan ook niet zo dat als we iets zoeken, waarvan we weten dat we het ergens hebben, we geen idee hebben waar we het moeten zoeken? Was het op het Internet, Intranet, de mail, ergens op het netwerk, of ergens op mijn laptop?”.

Het kan bijna niet anders dan dat jullie hetzelfde probleem hebben. Nou, hier komt ie; er is een nieuw open-source zoektooltje “Beagle”. Dit lijkt op Google voor op je desktop. Het is alleen 100x sneller en krachtiger. Op het moment dat je iets intikt bij search, bijvoorbeeld: “De nieuwe reistijdenregeling!”. Dan krijg je alle items die ook maar iets te maken hebben met dit onderwerp.
Let op met alle, bedoel ik hier dus ook ALLE!! Ook de mail, de sticky notes, internet, intranet, etc. Het is zelfs zo krachtig dat op het moment dat je in Office een document maakt met hierin tekst “Reistijdenregeling”, dit on-the-fly wordt gevonden door Beagle. Sterker nog, op het moment dat je deze tekst in Office ook nog vet maakt, komt hij direct hoger in deze lijst te staan bij gevonden items. Of te wel da’s krachtig spul!?!?

Hij liet nog veel meer fantastische Open Source programma’s zien maar daar zal ik jullie nu verder niet mee vermoeien.

Hieronder nog wat links voor de liefhebber:
Beagle: http://www.gnome.org/projects/beagle/
F-spot: http://www.gnome.org/projects/f-spot/
Wobble: http://ftp.acc.umu.se/mirror/temp/seth/blog/xshots.html

De rest van de dag hebben we nog voldoende sessies bijgewoond over onderwerpen die we al een aantal keer hebben genoemd in vorige dagboeken. Alleen nu werden we daar nog iets dieper over doorgezaagd.

Het enorme conferentiecentrum waar we de hele week uithangen en ons de blaren in onze schoenen lopen is voor een goede impressie te vinden op: http://www.saltpalace.com. Dit optrekkie heeft een omvang van ongeveer 23 voetbalvelden en voor de beeldvorming hebben we ook maar een fotootje bijgevoegd. Dan begrijp je het misschien.

Gelijk willen van de gelegenheid gebruik maken om te verifiëren of het declareren van een nieuwe koffer tot de mogelijkheden behoord. Bij het verschepen van het rekencentrum vanuit het zonnig Nederland naar het bevroren Utah is de koffer gesneuveld. Zijn koffer heeft na een waarschijnlijk zeer roerige trip de buit nog maar net binnen kunnen houden. Hij werd in Las Vegas met een ty-rap om zijn buik afgeleverd. Bij het neerzetten van de koffer door de plaatsdoende diender in onze kamer kon ook zelfs het gekleurde ty-rappie het niet meer houden en gaf zich met een knal over aan de spanningen waaraan hij de laatste uren was bloot gesteld. De koffer keek ons vervolgens aan met iets wat lijkt op een gapende vleeswond:(.

Dit brengt mij gelijk bij ons avondprogramma voor vandaag. Sorry voor het wat lange bruggetje... We moesten en zouden vanavond een nieuwe koffer scoren om het rekencentrum, de folders en vooral niet te vergeten de opgedane kennis weer heelhuids thuis te krijgen. René heeft vervolgens een prachtig exemplaar gekocht waar volgend jaar ook de ups-en in kunnen. Oh, en de kleur…. natuurlijk rood :).

Zo, tot slot willen wij ons graag nog even tot de key-players richten die dit bezoek aan Brainshare 2005 voor ons mogelijk hebben gemaakt. We willen de volgende heren; Norbert-Jan van Egdom, Jeroen Laarakkers, Henk Groen en Erik Stikkelorum graag vrijdag 1 april om 10:00 uur sharp op de kamer van Norbert-Jan uitnodigen voor een overhoring ten aanzien van Brainshare 2005.
Wij stellen ons voor dat jullie je goed voorbereiden. Het materiaal is via e-learning makkelijk te vinden. Als je dit al kan lezen ben je al een heel eind. Ik zeg, voor de rest van de info blader even terug naar de vorige dagboeken. Deze zijn in de rechterbovenhoek als zodanig eenvoudig te vinden. De test valt mee het bestaat maar uit 6 vragen waarvan 1 meerkeuze. Met een score 4 en hoger val je automatisch in de prijzen. Met een score lager of gelijk aan 2 stel ik voor alvast de trip naar Utah 2006 in de begroting op te nemen. Dus Simone, kan je de afspraak in hun agenda’s even vastleggen?

Groetjes,

René en Johan

• 26 Maart 2005 - 06:30

Kids:

Hallo Papa's,

We vinden het leuk dat jullie weer naar huis komen.

Groetjes en een dikke kus van Sharon, Shirley, Mike en Lotte

• 26 Maart 2005 - 06:35

Papa's:

Schatten, we zijn ook blij dat we jullie snel weer kunnen knuffelen.

De papa's

• 26 Maart 2005 - 08:01

Gracia:

Zo het zit erop, volgens mij was het heel leerzaam, maar vooral vermoeiend. Maar wel weer met meer kennis naar huis. Ik heb nog een tip voor je doe een housebroek aan en slippers aan je voeten dan ben je sneller door de douane. Een goede vlucht en sterkte als je weer thuis bent met het afkikken van al het eten!! en succes met het lijnen? groetjes
    P.S. Het was erg leuk om je te volgen.

• 26 Maart 2005 - 10:48

Joop Van Buuren:

Zo jongens, het zit er bijna op. Ik hoop dat jullie veel opgestoken hebben en ons daarmee weer enhousiast kunnen maken.

• 26 Maart 2005 - 16:29

The RoNz:

Laatste dag, laatste ronde, laatste bericht. Goede vlucht naar huis, goed weer (anders bweeeuuuurk remember :-) ) en VROLIJK PASEN. Tot volgende week, dan verwacht ik uiteraard een enorme "brain-share" ;-)

WE REALLY DELIVER !!!!

gr,