Jarig in Utah - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu Jarig in Utah - Reisverslag uit Salt Lake City, Verenigde Staten van Johan Steenks - WaarBenJij.nu

Jarig in Utah

Door: Johan Steenks

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 Maart 2005 | Verenigde Staten, Salt Lake City

Dag 6 (23 maart 2005)

Nou voor diegene die het nog niet wisten, ik vier mijn verjaardag hier. Dus als je zin had in een stukkie taart had je vroeg van huis moeten vertrekken.

Ik moet zeggen de dag begon goed. Om 00:01 uur kreeg ik vanuit huize van Steenis (met maar liefst een 3 stemmig vrouwenkoor) en huize Steenks (2 stemmig vrouwenkoor met 1 tenor!) een geweldig “Lang Zal hij Leven” via Skype! Dus je moet je voorstellen dat er twee huishoudens in Rokkeveen (Zoetermeer), zo hard zongen dat mijn buren op hotelkamer 204 in Utah (USA) stijf in hun bed lagen. Nou, mijn dag kan niet meer stuk. Op dat moment zit ik nog met de andere “Proud Member of the Nteam” te klussen om OES (zie voor de afkorting dag 5) in een reeds bestaande eDirectory omgeving te installeren.

Helaas geen borrel bij de hand om te proosten. Alleen wat koffie, Cola, chips, nootjes en een twix. De meeste voorraad komt gewoon van het conferentiecentrum, daar liggen bakken vol met dat spul. Dus we zullen ze laten weten dat er ook Hollanders waren. Met de striemen nog op mij rug van het sjouwen proost ik dan maar met een colaatje.

Nog bedankt voor alle felicitaties. Een aantal (ik zou bijna zegen de harde kern!) hebben ook de moeite genomen om dag 5 aan de onderkant van deze pagina met soms wat droge stof, nog een beetje op te leuken. Alsnog bedankt.

Dit brengt ons gelijk naar een kritische noot. De hele opzet van dit verhaal was natuurlijk bedoeld om het thuisfront te informeren. Maar zeker ook om de toko waarvoor wij werken volledig op de hoogte te houden zodat er in Engeland geen twijfel bestaat over deze investeringen die door BT in the Netherlands worden gedaan. MAAR wat schetst onze verbazing…!?!?!? :-(. De response die uit die hoek komt is beduidend lager. Om niet te spreken van NIET. Op een enkeling daar gelaten en natuurlijk onze andere proud member of the Nteam; “The Ronz”.

Wat is er aan de hand? Is het teveel? Vinden jullie het niets? Is het te technisch? Missen jullie een uurcode / projectcode voor het doorworstelen van deze stof? Of moeten we een leestijdenregeling in het leven roepen? Ik zeg…, lijkt me iets voor Caroline Spoor ;-)..

Ohhhh, jullie hebben het druk… OK dan is het goed, dan hebben we niks gezegd. Maar omdat we zeker vandaag ook weer last hebben van maar beperkte tijd voor het tikken van dergelijke stuken proza en de lage response van collega’s doen we het vandaag wat rustiger aan.

De keynote vanmorgen was, afgezien van het eerste half uur, een ouderwetse knaller. Er was hoog bezoek van de gouverneur van de staat Utah (correctie “the great state of Utah”) Jon Huntsman Jr.. Voor de echt geïnteresseerde: http://www.utah.gov/governor/huntsmanbio.html

De beste man was bijzonder welbespraakt en hield een bevlogen verkiezingstoespraak die rijkelijk aan de vroege kant was. Zijn huidige termijn loopt nog 3 ½ jaar dus veel vertrouwen heeft ie er niet in. Verder vertelde hij dat Novell voor de staat Utah een belangrijke technologie partner is. Wat ons verder nog is bijgebleven van zijn toespraak is dat hij 136 keer zei : 'the great state of Utah'. Heel vermoeiend :-).

Toen Jon van het podium was gehaald, kon de echte show beginnen. Er volgde uitgebreide demonstraties van Identity-Driven Computing, ZLM 7 (ZENworks Linux Management) en de volgende GroupWise versie (codenaam Sequoia).

De demo van Identity-Driven Computing liet zien hoe de introductie van een nieuwe werknemer binnen een organisatie kan worden geautomatiseerd. In een geïntegreerd workflowproces worden approvals voor bepaalde diensten zoals toegang tot informatie, applicaties en apparaten geautomatiseerd. De verantwoordelijke personen binnen de organisatie maken deel uit van de workflow en autoriseren middels een portal de verzoeken, waarna de gevraagde diensten direct beschikbaar zijn voor de nieuwe werknemer. Door de integratie met Nsure Audit worden tevens alle transacties in de workflow inclusief het resultaat vastgelegd en voldoet deze auditinformatie aan de eisen die de Amerikaanse overheid hieraan stelt.

De demonstratie van ZLM 7 was helemaal een openbaring. Novell is er in geslaagd om het beheer van, en de controle over de Novell Linux Desktop tot een ongekend niveau te brengen. Vanuit de ZENworks Control Center (een gloednieuwe webbased beheerconsole) is een volledig assortiment aan beheercomponenten beschikbaar. Met geavanceerde policies kunnen beheerders o.a. de volgende zaken regelen:
– inrichten en/of dichttimmeren van de complete desktopomgeving;
– centrale logging van werkstation informatie;
– monitoren van de status van een werkstation;
– remote control;
– remote view;
– remote login;
– uitgebreide hardware en software inventory;
– patch management op het besturingssysteem;
– patch management op applicaties van o.a. IBM, Adobe, Corel, Symantec, McAfee en Citrix;
– package dependencies controleren en conflicten oplossen;
– applicaties installeren;
– applicaties deïnstalleren;
– applicaties terugdraaien naar een van de vorige versies;
– applicaties beheren (o.a. Firefox, Evolution);
– PXE-boot installatie van NLD;
– image installatie van NLD in 2 minuten.

Nat Friedman en Ted Haeger gaven een spetterende demo van GroupWise Sequoia. Hierin is een sterk verbeterde GroupWise Client en WebAccess Client ontwikkeld die veel beter aansluit bij de 'standaard' die Outlook heeft gezet. De mailbox is lekker duidelijk en werkt heel prettig. De agenda is helemaal veranderd en heeft de mogelijkheid om verschillende agenda's te hebben. In het voorbeeld was een privé-agenda, een zakelijke agenda en een agenda voor deelname aan vrijwilligerswerk uitgewerkt. Alle 3 deze agenda's hebben hun eigen kleur en kunnen in 1 view over elkaar worden gelegd. Ook kunnen afzonderlijke agenda's uit deze view worden weggelaten. Heel handig.

De WebAccess Client lijkt nu sterk op de GroupWise Win32 Client en is qua functionaliteit verder uitgebreid.

Als laatste noviteit werd de integratie met Outlook gedemonstreerd. Novell heeft besloten deze integratie toch weer te bouwen en heeft hem deze keer 100% functioneel gemaakt. Alles wat je in Outlook kan met Exchange kan nu ook met GroupWise als backend.

Vervolgens zijn we de rest van de dag weer overladen met veel presentaties. Tussen de presentaties door hebben we ook de Novell engineers van het lab nog lastig gevallen over de meest uiteenlopende vragen van de Linux Client tot en met de nieuwste versie van ZenWorks Linux Management (versie 7).
Deze versie zal een zeer belangrijke rol gaan spelen in de toekomst van NLD.

’s-Avonds was er nog een concert van “Train” in het Delta Centre met in het voorprogramma een stand-up comedian. Dit is een enorm complex waar de plaatselijke basketbalvereniging zo af en toe een balletje gooit.
De stand-up comedian was erg goed. Vertelde op een losse mannier de ene na de andere joke. Vervolgens werden onze oren getest met de volgens zegge Amerikaanse top band “Train”. Nou, nou hier vinden ze het ook al gauw goed. Met een stem van iemand die enorm met z’n handel op de middenstang van zijn fiets is gestuiterd, hebben we moeite om stil te blijven zitten en dan bedoel ik niet dat we effe helemaal los gaan, nee ik bedoel het moment wanneer je denkt en nu is het genoeg.

Groetjes,

René en Johan

• 24 Maart 2005 - 07:40

Erik Wilbrink:

Hoi luitjes,

De PR van Breensjare is prima geregeld zie ik. Jullie kunnen zo columnist worden voor een computerblad ;)

Klinkt gezellig en interessant en ik krijg haast zin om iest met Novell te gaan doen, maar laat ik snel mijn blauwe pil innemen voordat ik aan de verkeerde kant van de Matrix terecht kom...

$torage rulez...;)

Groetjes & veel plezier daar kerels. Zorg dat de Koningin trots op jullie kan zijn.

• 24 Maart 2005 - 09:45

The RoNz:

heeee luitjes nou niet de romanschrijvers-moed laten zakken he ? Gisteren is de Brainshare2005 website het hele pand rondgegaan en heb ik gillend van enthousiasme op alle PC's en latops de home-URL in IE zitten intikken waar ik maar terecht kon. Nou even zonder gekheid, de aandacht lijkt wellicht laag maar jullie site is alive and kicking and well under the attention ! Ik zeg : tik lekker door en give us feedback ! Hoop dat je een leuke verjaardag gehad hebt en een leuk cadootje van René (wellicht wel een champagnebreakfast, daar hebben jullie ervaring in heb ik gemerkt en beviel ok)

Ik ben blij te horen dat jullie het nog steeds goed trekken mar ik moet wel zeggen dat jullie er wel een beetje erg moe uitzien, zeker René maar wellicht staan de megapixels te grof en lijkt het beter in the real world ;-)

Hang in there nog even, probeer vanavond nog even contact op te nemen met jullie (vanavond is Meet the Experts toch ?)dan kunnen we semi-live nog wat uitwisselen. Hier gaat alles zijn gangetje zoals je hebt gemerkt dus volgende week kunnen jullie er weer lekker tegenaan zeg ik.

groetjes en keep the N alive !

Ronald

• 24 Maart 2005 - 11:37

Paul Helmich:

Goed geschreven, je kunt inderdaad zo columnist worden :)
    Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag, en laat daar maar ff een goede dutch impression achter ...(oranje graffiti ofzo) :p